Tuesday, June 21, 2011

ala...senang jerrr....

Hi peeps!

Manusia memang ada macam-macam perangai, tapi ada satu perangai manusia yang paling-terlalu-teramat saya kondem!!!...contohnya :

Kisah 1
Aku : waaa...cantiknya..macamna ko buat header ko ni?
Jawaban :  ala...ko google je..semua ada dalam tu, ko carik je...

Kisah 2
Aku : sedapnya ko masak kek ni...ajar aku buat..
Jawaban :  ala..ko google je..macam-macam resepi ada dalam tu..

Kisah 3
Aku :Macamana nak ubah size template ni?
Jawaban : ala...google je...mesti ada..

Ya!!! semua nak kena google, itu-ini google..kenapa tak cakap direct je 'Aku tak nak ajar kau sebab aku lokek ilmu!' kan senang, takde lah kita terhegeh-hegeh tanya macam-macam..

memang ramai manusia yang begini, dimana-mana boleh jumpa, dia saja yang pandai, orang lain semua bodoh! dia saja yang hebat, orang lain semua bongok!...kadang-kadang saya kasihan bila berjumpa dengan orang begini, mungkin dia lupa yang ilmu itu adalah infinity dan bukan hak milik sesiapa....bayangkan kalau cikgu-cikgu kita dulu lokek ilmu, mesti hari ini takde lah student dia yang jadi doctor, takde jadi lawyer, takde jadi arkitek, takde jadi pilot atau bayangkan saja kalau kita yang newbie blogger ni nak cari tutorial widget untuk blog dalam google tapi tak jumpa sebab semua blogger lama lokek ilmu?? mesti dunia blogging kita tak semeriah hari ini kan? mesti dunia internet akan jadi boring...sebab tak ramai orang ada blog. Itu sebab kenapa kita perlu untuk berkongsi ilmu, berkongsi pengetahuan..bukannya luak pun...
KLIK READ MORE AFTER LIKE BUTTON..... Luak???..ada ke istilah ilmu luak? bukankah bila kita memberikan ilmu yang kita pandai pada orang lain dan kemudian orang itu ajarkan pula kepada orang lain dan seterusnya, bukankah ilmu yang kita tahu itu akan spread dan jadi semakin luas, kemudian ada pula lagi yang belajar ilmu baru dan ajarkan pula pada orang lain, maka makin bertambah-tambahlah ilmu yang sedia ada itu. Apa salahnya kita share apa yang kita ada...lagi berkat ilmu tu..kan??

Kepada manusia yang ada sikap begini, janganlah terlalu selfish sampai semua-semua benda nak kedekut! setakat ilmu pengetahuan tu, lagi besar maknanya kalau kita kongsikan...tapi janganlah pula terlalu baik hati sampai harta-benda dan hidup peribadi pun nak di kongsikan sekali..tak de la pula sampai macam tu...okay!

2 comments:

TUT -The Ugly Truth said...

betul tu!..buat apa nk lokek2 kn? ilmu tu pun dia belajar dr org lain gak!!

.dida mumin♥ said...

@joker~betul3x..& thanks