Friday, June 14, 2013

patah hati

Aku sudah amat bersyukur dengan apa yang aku punya saat ini.
Sebab itu aku tidak pernah meminta lebih, tidak pernah meminta itu-ini
Cukuplah setakat apa yang aku ada untuk dinikmati, untuk disyukuri

Aku gembira dengan apa yang telah ku perbuat selama ini, menjadi diriku sebenar
dengan menyerahkan diriku sepenuhnya, segalanya kepada apa yang aku telah ada itu
tanpa bersungut, tanpa berkutik tidak puas hati

Tapi,
bila setelah segalanya aku berikan
selepas semuanya aku curahkan
janji dimungkiri, ikatan kata terungkai
dibiar berserakan

Jatuh terduduk aku, lama aku bermenung
memikir, menimbang apa yang kurang selama ini
Tidak cukupkah aku memberikan diriku sepenuhnya?
Tidak cukupkah segalanya tentang aku setelah menyerahkan semuanya?

Aku sudah tidak tahu mahu perbuat apa lagi
Aku mungkin sudah tidak bisa berbuat apa-apa lagi
Kerna sudah terlalu banyak aku memberi
beri lagi dan terus memberi

Tolonglah,
Jagalah sedikit perasaan yang aku ada ini, berilah aku sedikit maruah untuk pengubat hati
Aku tidak pernah meminta lebih, malah tidak mahupun meminta banyak-banyak

Aku cuma minta yang satu perkara ini.

Aku punya hati yang kecil, halus dan terluka

hanya perlu di-rawatlah ia, pujuklah ia, jagalah ia yang tinggal sedikit ini
Kerana yang sedikit itu masih menyimpan semua kasih-cintanya padamu
Dan yang sedikit itu jugalah yang memberiku alasan untuk bertahan
untuk terus berdiri setia disisi mu.

Jangan sampai yang sedikit itu juga hilang.




No comments: