Wednesday, June 4, 2014

mengadu

Aku tak tau samada nak terus suruh untuk bersabar atau apa? - Kata seorang sahabat baikku.

Aku gelak geli hati, aku faham bila seseorang itu telah terlalu bersabar dan bila dia hampir-hampir patah dalam bersabar perkataan sabar itu sendiri bawa maksud yang sangat sedikit dalam diri. Mungkin juga hampir kepada hilang sabar.

Aku faham perasaan dia, tapi aku tak tahu nak respon macamana, mungkin aku boleh dengar tapi setakat dengar tanpa cakap apa-apa mungkin tidak akan membantu - Kata dia lagi.

Aku angguk-angguk, ya, lazimnya manusia memang perlukan seseorang untuk meluah rasa yang terbuku dalam hati. Dan kadang-kadang juga manusia lebih selesa bila ada orang yang sudi mendengar luahan hati tanpa perlu berkata apa-apa, tapi tidak dinafikan ada juga manusia sebaliknya, dia lebih selesa bila kawan 'telinga'nya sama-sama mengutuk, sama-sama mengata, walau sekadar setakat hanya untuk menyenangkan hati saja.

Tapi, keadaan sama akan terus jadi berulang-ulang, hari ini dia mengadu, lusa mengadu lagi, tiga hari kemudian mengadu lagi dan mengadu semua perkara yang sama - Dia sedikit mengeluh.

Lalu, aku teringat dalam satu ceramah atau buku yang pernah dibaca atau benda yang sedang viral di media social, entahlah, tapi katanya lebih kurang begini- manusia kalau dia mengadu pada manusia juga, dia tidak akan dapat apa-apa kerana mungkin bila mengadu dengan manusia kita akan rasa ringan tapi bebanannya tidak akan hilang dan manusia bila dia mengadu dengan yang Rabb, meminta sungguh-sungguh bukan sahaja beban itu diringankan malah mungkin boleh 'lift-up' begitu sahaja, dengan kuasa kasih-sayang dan rahmatNya.

Aku diam, mungkin inilah yang sepatutnya, dia sepatutnya cari Ya Rahman-Rahim (Pengasih-Penyayang) dalam setiap deritanya.



2 comments:

Nani Othman said...

cant agree more. at first we might feel easier talking to people..but sooner (not later), we'd have to go back to Him. and no tears shed in front of Him ever go to waste.

good post!

Sal Bee Yah said...

Nice entry. ..can't agree more