Monday, June 15, 2015

Doaku pada kekasih

Dulu-dulu, masa aku belum yakin pada Tuhan aku selalu minta agar sakitku terasa oleh sang kekasih. Dulu-dulu, masa aku belum mahu berserah aku selalu harap agar sang kekasih akan jatuh dan tersembab seperti aku juga setiapkali. Dulu-dulu, masa aku tidak kenal syukur aku selalu meminta agar setiapkali sang kekasih buat aku menangis dia juga akan menangis sendu bersama aku selepasnya.

Perlahan-lahan,
Ya, bertatih aku. Jatuh dan bangun. Bangun dan jatuh lagi. Kemudian menangis dan menangis dan terus menangis lagi.

Sampai aku jumpa pandu arah, yang bagi aku direction dan buat aku berpusing -pusing lalu pening dan jatuh koma.

Lama baru aku terjaga, macam orang bangun terkejut. Mamai tapi sedar. Aku dengar orang sekeliling aku berdoa. Memohon kesejahteraan untukku. Dan disatu sudut dihujung sana aku lihat sang kekasih berdiri tenang dengan tangan bersilang dihadapan. Keseorangan.

Aku selam pandangan anak matanya. Kosong. Aku selam lebih dalam lagi. Jauh ke dasar jiwanya. HANCUR.

Terkesima aku.

Sepatutnya, aku doakan dia untuk terus mengasihi biar nanti pergiku dia tidak mati. Seharusnya aku doakan dia agar tidak disakiti agar nanti matiku dia tidak luluh. 
Sewajarnya aku doakan dia agar tidak menangis kelak aku tiada dia punya kenangan indah sebagai alasan untuk terus mengingati aku.

Itu yang aku minta. Dan begitulah yang aku dapat.
Kalaulah aku minta sebaliknya. Mungkin aku juga dapat apa yang selayaknya.

Selama mana masaku masih ada. Aku akan kembali. Dengan doa untuk sang kekasih. Yang elok-elok, yang baik-baik agar saling mengasihi.

Tuhan, 

Tolonglah hidupkan aku kembali, aku yakin kini Kau Maha Mendengar segalanya. Aku mahu duduk dan berdoa yang baik-baik buat sang kekasih.

No comments: