Thursday, December 20, 2012

nikmatnya pencarian ini





Ajaibnya rasa nikmat ini
ketika aku memulakan pencarian, aku sangka aku sudah ketemu tapi bila mula melaluinya baru kusedar
rupanya pencarian ini baru bermula, malah belumpun sampai sebelah kaki yang melangkah.

Ada saat aku rasa seperti beban, ikut hati rasa macam mahu berhenti kerana kadang-kadang apa yang ada di belakang itu nampak sentiasa menarik hingga hati seakan kembali tertarik.

Hati, kalau tidak kuat pasti sudah jauh hanyut, jiwa kalau tidak teguh sudah lama terapung
tapi kerana diri tidak bijak menguak renang, lalu mencari tempat untuk berpaut
bila sampai kaki benar-benar sudah gagah mengayuh dan tangan sudah mampu menguak
biarlah dilepaskan sekalipun
pasti diri sudah kuat meredah badai.
dipukul badai besar juga tidak bisa lemas.

Sebab itulah pencarian masih tetap diteruskan
kerana aku tidak mahu terus lemas dan terkapai-kapai. Kala dipukul ombak badai terus pecah berderai.
biar sampai diri benar-benar teguh dan kukuh. Datanglah taufan gila sekalipun diri terus kuat bertahan.

walau perjalanan ini baru bermula malah masih terlalu awal untuk aku menilai diri
tapi ku mohon biarlah aku terus cekal. Rugi rasanya jika aku mengalah terlalu awal.

betapa tak terungkap nikmat pencarian jiwa ini. Indahnya jiwa bagai rasa dibelai halus
bila ku redha dan berserah segalaNya.
yang ku mohon agar biarlah hati dan jiwa ini terus tetap mencari, jangan berhenti dan putus asa.
biarlah aku terus teguh mencari kerana tidak puas rasanya merasa nikmat pencarian yang baru sekejap ini.

2 comments:

missAisya said...

kadang2 rasa nak lari jauh..nak lupakan semua...nak tinggalkan semua..tp smua tu mmg x blh... (T__T)

Mrs Nurul said...

moga jiwa sentiasa dibajai dengan iman dan taqwa...