Thursday, November 21, 2013

Perasaan terkedu

Pagi ini aku terbaca status kenalan jauh sedang berada di mahkamah syariah.

Terus aku dapat menangkap isi pati kisahnya. Automatik aku mengerti keadaannya. Dan saat itu juga aku diserbu kesedihan dan terkedu.

Sungguhpun dia bukan siapa-siapa padaku. Tidak lebih dari kenalan yang belum tentu wajib bertegur sapa tapi pada orang yang punya rumahtangga dan telah bergelut dengan 1001 macam perkara biar baru setahun jagung bersama, aku kira aku sangat dekat dengan keadaan begitu.

Tambah-tambah lagi bila sudah punya anak lebih dari seorang. Mustahil untuk tidak merasa 'patah' dan 'jatuh' tapi mungkin itulah jalannya setelah lama bertahan.

Tentunya ada yang akan berkata itulah jalan terbaik, SUMPAH!!!!! Bercerai berai tidak pernah jadi jalan terbaik bila yang mendapat kesannya adalah anak-anak. Tapi kerana itulah saja penyelesaian kepada ketidak sefahamam, ketidak persetujuan, ketidak penerimaan, ketidak mampuan dan ketidak ada perasaan ataupun kepada bermacam tidak maka itulah dia.

Aku bukan menghitung kira hidup dia, bukan juga menimbang tara hidup siapa-siapa. Tapi aku menulis lebih kepada pengalaman aku sendiri, perjalanan hidup berumahtangga yang baru setahun jagung, tentang pelbagai ribut-taufan dan angin-badai yang aku baru saja tempuh.

Belum berakhir lagi dan pastinya ada macam-macam lagi jalan berselirat dihadapan. Cuma aku hanya ambil iktibar dan pengajaran untuk aku bersedia segala kemungkinan masa hadapan yang tiada siapa tahu.

Apakah kekal bersama atau aku juga turut serta?

Tolong doakan perkara terbaik untuk aku juga.

#perasaan memang sangat bercampur baur#

:(

No comments: