Wednesday, September 10, 2014

Mak 10092014

Lewat-lewat petang begini aku pun dah tak de mood sangat nak buat kerja, tapi dalam pada malas-malas tu aku belek la juga sambil-sambil dengar ofismate aku berborak sesama diorang. Mula-mula cerita biasa-biasa je, pasal jadual kaunter, pasal usb charger, pasal tupperware, kemudian masuk tiba-tiba cerita pasal mak.

Makin lama aku dengar, entah tiba-tiba hati aku jadi kecik terus diam-diam aku aku kesat airmata panas bawah mata. Dengar diorang cerita pasal mak yang akan masak semua makanan kegemaran kalau balik kampung, pasal mak yang sanggup cari ayam pencen semata sebab anak nak makan rendang ayam pencen, pasal mak yang nak juga jahitkan baju cucu tak kira mata kelam sekalipun dan part yang paling aku tak tahan ialah bila dengar member tu cerita mak dia sanggup bangun pagi-pagi setiap hari sebab nak siapkan sarapan untuk anak dia pergi kerja biarpun dah beranak empat.

Terus aku teresak, ingat mak sendiri. Arwah mak, sebenarnya.


Allahummagfirli dzunubi waliwalidaiyya warham humma kamma rabba yana saghiro


No comments: