Tuesday, October 7, 2014

not in their shoe 17092014

Aku dua tiga minggu ni serabut sebab anak-anak tukar taska, sebabnya ? aku berbalah dengan tokey taska, ceritanya agak panjang jugak lah jadi aku malas nak cerita. Lantakkan saja!

Si tokey tu stopkan anak-anak aku immediately, so aku pun bercuti rehat cara emergency jugak lah. banyak hari jugak aku bercuti then balik ofis aku diasak soalan macam-macam, nak tak nak aku cerita jugaklah kejadian sebenar dan as usual kita akan dengar usul macam-macam dari pelbagai jenis dan latarbelakang ofismate. Aku diam jelah banyak, paling tinggi pun aku akan cakap bertahan jelah selagi boleh.

Aku tau niat mereka baik, nak tolong meringankan beban aku nak bantu menyelesaikan masalah aku tapi aku rasa ada keadaan bila kita sebenarnya tidak mahu cadangan apa-apa dari orang lain selain dan cukup sekadar mereka mengerti keadaan aku.

Ibaratkan, kau diberi satu jalan panjang yang banyak lekuk-lekuk tapi sebab dah tak de pilihan lain maka terpaksalah juga kita redah dan tiba-tiba kau jumpa seorang yang kau kenal kat tengah perjalanan, duduk tepi pulak tu tapi sebab dia cuma nampak jalan yang ada depan dia dan tak melalui jalan yang kau dah lalui awal-awal tadi, maka dia pun mula memberi tips, memberi cadangan-cadangan yang sesetengahnya itu tidak mampu pun nak melepasi bukit-gunung berlekuk yang ada di depan, tapi sebab dia tak nampak gunung dan bukit itu dek terlindung oleh pokok-pokok balak yang lebih besar dari sepemeluk, maka dia menjangkakan perjalanan itu hanyalah perjalanan ala kadar sahaja.

Faham tak maksud aku?

Sebenarnya, mudah je : kalau kau bukan di tempat orang itu tak payahlah kau nak memandai-mandai mengatur kehidupan orang itu tentang apa yang perlu dan apa yang tidak, diam, dengar dan cuba mengerti sudah sangat-sangat membantu sebenarnya.


p/s : Sorry, tajuk tulis dalam bahasa inggeris, tapi isi tidak.

No comments: