Tuesday, December 23, 2014

Faham

Sesetengah orang mungkin hanya akan faham keadaan kita bila dia sendiri telah melalui pengalaman yang sama, setengah orang juga ada yang sentiasa cuba untuk memahami walaupun bukan semua dia faham tapi dia cuba untuk faham dan ada setengah orang yang langsung tidak akan faham dan langsung juga tidak pernah cuba untuk faham keadaan orang lain yang mana dia tidak akan kisah apapun kemungkinan yang akan jadi kepada seorang yang satu lagi itu.

Untuk keadaan pertama, aku yakin bukan semua orang akan melalui benda yang sama sebelum memahami sesuatu kejadian.

Untuk kejadian kedua, aku pasti orang itu punya hati yang lunak untuk cuba memahami kepayahan orang lain.

Untuk yang ketiga, aku harap aku bukan orang seperti itu dan juga aku harap agar aku tidak dipertemukan dengan orang sedemikian.

Bukan senang kan nak betul-betul faham keadaan sebenar-benar seseorang itu bagaimana, nak benar-benar mengerti kepayahan orang lain yang sedang menderita kesakitan yang tak nampak dek mata?
Jadi, senang cerita. Tak payah kita nak memandai-mandai judge hidup orang lain bila kita punya mungkin lebih baik dari dia. Jangan nak memandai-mandai nasihat orang lain dengan 'kalau kau begini atau kalau kau begitu' bila kau bukan orang itu.

Lagi mudah bila kau doakan dia agar hidupnya baik-baik saja dan moga dipermudahkan semuanya untuk dia.

Insha Allah yang baik-baik itu jugalah yang akan sampai pada kita balik. Berkat.

No comments: