Tuesday, April 17, 2012

Berat sebelah.

Kalau hal ilmu agama, aku akui aku memang daif, bab hukum-hakam lagi lah aku buta, selalu kabur-kabur, selalu was-was, selalu serba-salah, cuma mungkin sebab aku rasa aku dah makin berusia(lagi?) dan aku sudah melalui beberapa fasa dugaan dalam hidup, aku mula berfikir macam-macam, dari hal diri sehingga persekitaran, dari kehendak kepada keperluan, dari liberalisasi kepada keagamaan.

dan selain daripada kehidupan perkara paling selalu buat aku berfikir adalah perihal hubungan, kisah hati dan perasaan. Kerana setelah melalui 6 tahun perkahwinan yang ada manis madunya, yang ada goyah berantakannya ,yang ada ribut taufannya, yang ada angin sepoi-sepoinya, aku mula selalu berfikir dan terfikir soal nikah-kahwin, rasanya sepanjang aku berkesempatan mendengar, membaca, menghadiri ceramah ataupun perbualan biasa perihal agama, perkara yang wajib aku dengar ialah,

- Isteri akan nusyuz bila ingkar perintah suami, kalau suami kata jangan keluar rumah tapi isteri keluar juga maka hukumnya haram.

Tapi, bagaimana pula bila suami keluar rumah tanpa persetujuan dan kerelaan hati isteri?  hukumnya?


- Isteri yang menolak untuk melayan suami akan dilaknat oleh malaikat sampai esok pagi.


Tapi, bagaimana pula bila suami mengabaikan tanggungjawabnya dalam melayani nafsu berahi isteri yang juga seorang manusia biasa yang punya kemahuan dan nafsu untuk dilayan dan digauli selayaknya ? hukumnya?


- Isteri bertanggungjawab dalam menguruskan hal ehwal rumahtangga dan anak-anak ?


Tapi, bagaimana pula bila suami yang seharusnya menjadi ketua keluarga dan pencari nafkah ialah seorang lelaki yang tidak pernah bertanggungjawab dalam soal nafkah dan tidak pernah menjalankan tugasnya sebagai ketua keluarga malah tanpa malu-malu mengambil hak (gaji) isteri untuk digunakan samada untuk kegunaan sendiri mahupun keluarga, samada dengan atau tanpa kerelaan isteri? hukumnya?


- isteri hendaklah sentiasa menjaga maruah diri, suami dan keluarga malah isteri juga bertanggungjawab menjaga aib suami supaya tidak terbongkar.


Tapi, bagaimana pula bila suami dengan sewenang-wenangnya menjatuhkan maruah isteri dengan mendedahkan aib isteri malah siap hina keturunan dan asal-usul isteri kepada orang sekeliling tidak kira dihadapan keluarga, sanak-saudara, atau sesiapapun? hukumnya?

-Isteri seharusnya menjadi tulang belakang suami dan mendorong suami untuk terus berjaya dalam kehidupan.

Tapi, bagaimana pula bila suami tidak pernah memberi dorongan mahupun motivasi kepada isteri dalam merealisasikan impian dan cita-cita isteri, malah siap cakap isterinya lembab dan bodoh macam lembu? hukumnya?


- Isteri wajib untuk sentiasa memastikan suaminya gembira dan sentiasa bersenang hati dengannya?


Tapi, bagaimana pula bila suami tidak pernah menyenangkan hati isterinya samada dari segi perbuatan ataupun sikap, sentiasa menyakitkan hati dan sentiasa berkasar dengan isteri, toleransi lagilah tidak pernah langsung? hukumnya.

 - Isteri harus tahu/pandai memasak untuk menambat hati suami supaya sentiasa lekat duduk rumah.


Tapi, bagaimana pula bila isteri yang penat-lelah memasak untuk suami lepas isteri balik kerja tapi rupanya suami keluar hu ha hu ha dengan kawan dan hanya balik rumah pada keesokan paginya. hukumnya?

Kenapa kita selalu saja dengar perihal tanggungjawab dan peranan isteri serta hukumnya bila tidak dilaksanakan, sikit-sikit semua burden letak pada satu pihak sahaja, maka ini akan jadi modal untuk satu pihak lagi ambil kesempatan pada yang satu lagi, kenapa tidak ada sesiapapun (bertauliah @ tidak) yang mahu menghuraikan dengan panjang-lebar supaya semuanya lebih jelas untuk kedua-dua pihak, kenapa tidak ada perbincangan mendalam tentang penyebab isteri curang atau isteri kelar anak atau isteri potong 'anu' suami, rasa-rasanya lah dimana peranan suami dalam menyumbang semua kejadian itu?

Ilmu agama ini apalagi perihal hukum-hakam kena faham betul-betul, bukan setakat kena tahu, yang mengajar pun buatlah cara mengajar untuk mencurah ilmu, bukan setakat jadi bahan gurauan untuk gelak-gelak dalam majlis ilmu. Aku benar-benar mahu belajar!

1 comment:

ummiP3 said...

bila dikaji balik..tanggungjawab isteri yg sebenarnya hanya melahirkan anak...yg lain...kena wat bersama...sebab hanya wanita sahaja ada rahim..untuk hamil...

pada masa kini isteri juga turut membantu si suami untuk cari sumber pendapatan keluarga..rasanya banyak dah si isteri membantu dan apa salahnya kerja2 rumah si suami pula turut membantu..barulah harmoni keluarga