Saturday, November 17, 2012

kuasa kata-kata memang hebat

Mungkin sebab aku selalu dapat sokongan melalui kata-kata yang positif, sedap didengar dan menggembirakan hati maka aku kurang peduli pada kuasa kata-kata, siapa sangka bahawa kata-kata itu mampu untuk mengubah banyak perkara dalam hidup manusia.

Kuasa kata-kata itu besar, sangat powerful,  kalau dalam keadaan sedih, jiwa tengah kacau lalu datang somebody yang bagi kata-kata positif, bagi semangat, tiba-tiba, time tu juga diri rasa kuat, rasa berani dan lepas tu sanggup dan bertahan bila diuji macam-macam perkara, automatik wujud 'inner strength' dalam diri.

Malahan orang yang tengah koma sekalipun kalau hari-hari dia dengar kata-kata memberi semangat untuk terus kuat, inshaAllah boleh sedar balik, memang itu kuasa Allah tapi itu juga adalah kekuatan jiwa orang yang selalu di beri kata-kata semangat oleh orang-orang terdekat di sekelilingnya.

Apa yang aku kurang ambil perhatian selama ini (aku kira ramai juga yang sama macam aku), bila kata-kata itu jadi senjata untuk menyakiti seseorang, kata-kata yang memperlekehkan dan buat orang rasa sangat rendah diri sehingga hilang keyakinan diri, yang ini mungkin tidak kelihatan pada mata kasar tapi kuasa kata-kata itu amat kuat hingga mampu menyakiti diri seseorang sehingga orang itu 'luka-parah', masalahnya 'luka' seseorang yang disakiti dengan kata-kata itu tidak kelihatan dengan mata kasar biar dalamannya sudah robek sana-sini. Dan kalau nak tahu kesakitan yang sebeginilah yang selalu buat orang bertindak luar batas. Terlalu sakit sampai tidak terbendung.

aku sebenarnya tak tahu nak hurai banyak-banyak, point aku ialah, dalam hidup ini biasakanlah diri kita untuk selalu bercakap perkara-perkara baik yang sedap didengar samada untuk diri sendiri orang lain apatah lagi jangan selalu sangat keluarkan kata-kata kesat yang menyakitkan hati.

Hati manusia ni lain-lain ada yang bila dimaki-hamun, di sumpah-seranah dia boleh buat masuk telinga kanan keluar telinga kiri tapi ada juga yang sebaliknya dia boleh simpan dalam hati, peram lama-lama, esok meletup habis semua kena, nanti keluar news cerita si polan dikelar sampai putus anak tekak, tak pun tetak sampai lumat tak tinggal sikit pun. kan sadis.

Akhir kata, latihlah diri, ajarlah jiwa dan biasakan mulut untuk selalu berkata perkara baik-baik, mengucapkan kata yang baik-baik biar yang mendengar pun hati senang gembira, yang berkata pun boleh pahala juga.

  

No comments: