Tuesday, November 22, 2011

Siapa Maling, Siapa Perampok?

Confirm! ramai yang dengan penuh rasa bangga buat entry pasal kemenangan Harimau Muda VS Garuda semalam kan? biar pun menang penalty tapi aku rasa every malaysian citizens rasa worth watching the game, orang cina di lorong tempat aku tinggal pun beria-ia bakar mercun semalam, sambil bersorak-sorak riang dalam bahasa cina, even aku tak faham tapi aku tahu mereka berseronok dan bermegah dengan kemenangan itu.


Melihatkan kepada layanan dan provokasi melampau rakyat negara itu kepada pasukan malaysia di sukan sea, seakan memberi kepuasan yang tidak terhingga saat malaysia berjaya menjadi Juara bola sepak bawah-23 tahun semalam, rasa seperti kemenangan itu adalah hak seluruh rakyat walau yang berjuang mati-matian atas padang Gelora Bung Karno hanya beberapa orang sahaja. Apapun Tahniah dan terima kasih kerana berjuang untuk maruah negara, Harimau Muda!



Dalam pada isu boo-ing lagu negaraku atau isu menghina Jalur Gemilang atau isu gelaran malingsia / malingsial,/malingsiababi/malingsia anjing aku kira mereka mungkin tidak melihat atau lupa atau juga mungkin tidak pernah tahu bahawa kebanyakan dari kejadian pecah rumah, rompak, samun, ragut, pecah tingkap kereta, kopak bumbung rumah mencuri harta benda, wang ringgit dan barang kemas kebanyakkannya adalah 'kerja-tangan' yang amat kreatif oleh rakyat yang tegar menggelar malaysia sebagai MALING! . Hairan juga bilamana ramai pendatang indonesia yang dihantar balik sanggup bersusah-payah meredah lautan semata-mata untuk kembali ke negara "MALING" ini ?


Dan dalam banyak-banyak kes orang indonesia yang kononnya datang mencari makan di malaysia yang kemudian datang untuk membuat taik dan menghuru-harakan negara ini, rasanya belum pernah lagi ada kes rakyat malaysia yang berada di Indonesia ditangkap dan dihukum kerana melakukan pelbagai jenayah seperti yang dituliskan diatas, kalaulah ada tolong bagitahu, kerana aku juga benar-benar kepingin mau tahu donk!

Kalau hanya kerana tarian reog/barong, batik, Lagu rasa Sayang,Angklung dan rendang - menjadi sebab kenapa kita digelar Maling, duh!!, guna otak dan fikir!! - budaya bukanlah milik siapa-siapa, bukan milik negara tetapi budaya adalah milik kepada sesuatu etnik tertentu, jadi tidak wajar untuk mana-mana negara samada malaysia apalagi indonesia berkeras mengatakan itu semua adalah milik negara mereka!

Jadi apa yang maling-nya? Siapa yang pencuri-nya?

Tidak mustahil, dengan mentaliti dan perilaku rakyat indonesia yang tidak tahu menghormati 'jirannya' itu menjadi penyebab kenapa mereka yang datang bekerja disini dipandang rendah oleh sesetengah daripada rakyat malaysia sendiri. Bukan mahu melabel manusia itu tinggi-rendah tetapi tindakan rakyat indonesia itu secara tidak langsung meletakkan diri mereka pada level mentaliti dan humanity yang sangat tidak setimpal dengan tempoh 60 tahun kemerdekaan Indonesiaraya!

Akhir sekali, aku tidak menulis untuk salam damai, juga bukan menulis untuk salam serumpun, tapi aku menulis bagi menyatakan ketidak puas hati-an aku terhadap sebilangan rakyat indonesia yang meletakkan otak di lutut untuk berfikir dan kemudian memalukan diri sendiri bersuara lantang untuk sesuatu yang bukan milik siapa-siapa. Worthless!!!

sumber gambar dari Google

8 comments:

Miss Red said...

yup kakak ..sangat benci akan sikap bonkak dan egoooooooooooooooooooooois mereka...........sanagt keterlaluan....kan

Unknown said...

sangat2 setuju dida.. ni kalau maling2 tu baca.. gerenti menanges..

fashla said...

Dalam ramai2 ni nak juga jadi warga malaysia..kalau negara mereka bagus sangat g lah balik sana!!

Aki said...

Thanks for this post Dida.. Ha ha ha.. I like.. Nanti sa buat versi si Aki la.. ^_^.v..

Lee said...

Hi Dida, ha ha, love the flags. Wow! Malaysia won? Fantastic! I bet it was a gigit jari thriller game.
Love the video.
Have a nice day.
Lee.

Anonymous said...

btol2...sape pon xberhak cakap camtu...WE PROUD TO BE MALAYSIAN=)

Unknown said...

aku sokong statement ko tuh..kita bukan nak nyatakan kebencian dengan menulis itu ini..tapi meluahkan skit kekecwaan atas sikap dorg yg langsung xprofesional..lbh layak dikatakan..mang xbertamadun..

beaty said...

aduihhh erm sakit hati juga bah sama dorang ni did..tada rasa hormat kan