Monday, March 5, 2012

perasaan keibu-bapaan


Tidak tahu kenapa sejak jadi ibu, topik perihal anak-anak adalah kisah paling happening untuk aku ceritakan, aku suka bila aku bercerita perihal anak, mereka memberikan respond samada keterujaan atau kelucuan ataupun kadang-kala sekadar tunjuk simpati, walau kadang-kadang aku perasan bila selalu-lalu sangat aku berkisah tentang anak, ada yang buat muka boring sebab memang diorang dah bosan dengar cerita aku yang sikit-sikit pasal anak, sikit-sikit pasal anak.

cuma dalam pada berkongsi keseronokan dan keterujaan berhadapan dengan anak-anak, aku selalu terlepas pandang akan perasaan mereka-mereka yang kurang bernasib baik perihal zurait, ya, mereka-mereka itu samada kawan-kawan rapat, office-mates dan saudara yang belum dikurniakan anak setelah sekian lama. Macam kat ofis aku sendiri aku ada beberapa colleague yang sudah lama berkahwin tapi belum ada rezeki untuk dapat anak, dan aku pernah dengan tidak ambil peduli perasaan mereka-mereka ini gah bercerita perihal anak-anak, walaupun mereka secara luarannya  tidak kata apa-apa tapi aku tidak nafikan jauh dalam hati mereka akan terdetik juga rasa jauh hati atas kekurangan itu, walhal aku sendiri pun pernah terasa hati bila kawan-kawan bercerita pasal tentang anak perempuan, apatah lagi mereka yang langsung tidak punya anak sendiri.

aku akui, kadang-kadang, selalu sebenarnya, aku sebagai ibu kepada dua anak, aku lupa yang manusia itu sentiasa ada ujian dalam kehidupan, mungkin mereka-mereka yang kurang bernasib baik itu  diuji dengan dugaan belum dikurniakan zuriat, ada yang telah berusaha bertahun-tahun, berbelanja beribu-ribu tapi masih lagi belum berjaya, jika dibandingkan dengan aku, selayaknya aku bersyukur bila punya zuriat sendiri tanpa perlu mengeluh tentang kehendak terlalu menginginkan anak perempuan. Itu salah sebenarnya.

Mungkin aku perlu untuk menjadi seorang manusia dan ibu yang nalurinya hanyalah untuk menyayangi dan membelai anak sepenuh hati tanpa mengira jantina, kerana tidak kiralah lelaki atau perempuan mereka tetap sama, iaitu amanah yang perlu dijaga dan tanggungjawab yang perlu ditunaikan oleh ibu-bapa untuk membesarkan dan mendidik mereka menjadi manusia yang sebenar.

1 comment:

Unknown said...

sometimes dalam keseronokan dan keterujaan kita,akan sedikit banyak melukakan hati mereka yang tidak bernasib baik..


Congrats too dear for having a 3rd baby soon..insyallah