Friday, April 5, 2013

Tiada bagusnya aku ini

ini sebab aku sayang sangat blog ini.
segalanya tentang aku ada disini.
yang baik, yang luhur, yang tulus
tentang semuanya.

Tapi tidak juga aku nafikan.
disini aku juga berhalusinasi --
tentang kehidupan, tentang harapan, tentang kemahuan
tentang cinta, tentang sengsara, tentang luka

Cuma, aku alpa satu perkara
aku selalu fikir aku lebih baik dari orang lain.
aku yakin hati hitamku adalah putih dari sesiapapun
aku yakin diriku adalah sebaik mereka yang insaf
aku percaya aku hebat, sehebat mereka yang terhebat

lalu, aku jadi manusia yang alpa
sangat alpa sampai aku lupa aku ini manusia biasa
sampai aku jadi bongkak, sampai aku jadi angkuh tahap maksimum
aku sentiasa betul dan tak pernah salah
aku sentiasa bagus dan mereka semua sampah

Sedarlah wahai aku!
kau ini bezanya tiada dari manusia lain
tahi tetap busuk, kencing tetap hancing
apa bagusnya kau dengan orang lain

kalau, kau ini dan semua manusia itu
datang hanya dari tanah hitam yang hanyir dan legam

jangan kau pernah lupa
angkat mukamu, dongak ke atas
disitu Dia, yang Maha Perkasa
dengan hanya se-ayat
'kun fa ya kun'
kau sudah tiada apa.

luaskan hatimu wahai aku!
carilah.insaflah.taubatlah.sujudlah
hati hitammu itu lunturkan jadi seputih salju
biar hati itu sentiasa sejuk selembut baldu

kerana,
selagi kau tidak mampu melawan hebatnya Si-Pencipta
diatas sana
kau tetap rendah seperti manusia yang melata

tiada bagusnya kau ni dengan orang lain

No comments: