Friday, April 19, 2013

untuk si perempuan sedih

siapa yang pernah rasa dikhianati?
mesti tahu macamana rasa - pedih dan sakitnya bukan?
rasa itu tak boleh explain dengan kata-kata
kalau nak tahu juga sakitnya bagaimana, pandanglah matanya dan tengoklah dalam-dalam
kau pasti nampak betapa kepedihan itu menular didalam.

bila dikhianati kau rasa macam dunia ini terlalu sempit untuk kau
hatta mahu menarik satu nafas pun macam tak cukup. semput. sakit dada. tercungap-cungap
harga diri jatuh terlalu rendah, retak dan pecah berkecai-kecai
percaya diri pun hilang, cair dan kering-tinggal tiada apa-apa

kalau kata air mata, sudah tiada hadnya ia mengalir
meratap-meraung pun sudah tidak ada kata yang terungkap
rasa diri sungguh malang
dipilih hanya untuk merasa derita dan duka.

Marah. Benci. Geram. Sedih. Pilu. Terluka.

kenapa aku? kenapa tidak mereka?
pandang diri dalam cermin -- lama-lama
terus cakap
*kasihanya kau ni, orang pijak kau sampai jadi tahi lumat pun kau tak sedar*
aduh! sedihnya tak tau nak describe macamana
sampai rasa macam nak mati pun ada.

kau ingat senang ke nak bangkit lepas orang khianat?
kau ingat senang ke nak percaya balik si-pengkhianat hati itu?

rasa nak balas balik. macam-macam dah aku bayang
hingga tahap yang paling hina pun sampai aku fikir
kalau aku tidak punya Tuhan memang dah lama dah aku buat
biar kau tahu macamana rasa jadi sangat hina

saat aku menulis ini
hati masih lagi berdarah pedih
masih lagi keliru dengan apa yang terjadi
sedang mencerna segala rasa pahit dan sakit itu

saat ini juga 
aku ditahap diriku yang paling lemah
janganlah ada yang datang mencelah 
pasti aku rebah dan mati serta-merta

Tuhan,
Yang Maha Pengasih, Penyayang
pinjamkan aku sedikit kekuatan
beri aku setitik keberanian

kerana aku benar-benar sudah tidak kuat untuk bertahan
dengan jiwaku yang disiat telah hancur bersepai

Tuhan,
Yang Maha Pengampun, Maha Mendengar
kali ini doaku hanya satu :
jika hatinya memang bukan untukku lagi
permudahkanlah segalaNya dan biarkan dia dengan rela hatinya pergi 

aku tidak mampu lagi terus disisinya
melihat dia berpura-pura mahukan aku
sedang hatinya sudah lama bukan denganku

atau mungkin perlu
kalau aku yang berkata dulu ' i'm off '




















No comments: