Wednesday, March 11, 2015

Perasaan

Aku paling benci berexperimentasi dengan rasa. Memandangkan aku ini perempuan yang lahir dengan penuh beremosi maka setiap bintik rasa yang datang menerjah aku akan simpan, pendam, telan dalam-dalam. Kemudian aku akan tidak berhenti berfikir tentang rasa yang menerjah sampai otak aku buntu.

Dan semua proses ini tidak berlaku dalam sehari, seminggu atau sebulan biasanya akan ambil masa yang agak lama juga. Mungkin berbulan-bulan dan setelah puas memendam rasa kemuncaknya ialah aku akan meletup. Tapi dalam banyak cara lah.

Paling ringan aku akan menangis non-stop. Dalam bilik air, tengah masak, sedang membaca, tengah berak, hatta berbaring atas katil sebelum nak lelap pun air mata aku memang tak akan berhenti mengalir. Aku akan menangis sampai tertidur natijahnya besok pagi aku akan bangun dengan mata bengkak sebesar penumbuk dengan penuh kelesuan dek penat menangis. Fenomena yang ini memang selalu berlaku kat aku.

Paling teruk ialah aku akan mengamuk sampai puas hati. Hentak, hempas, buang, pecah. Yang ini pula jarang-jarang aku buat. Aku malas bila jiran aku terintai-intai dengar bunyi macam eksiden kereta dalam rumah aku.

Paling tragis aku pernah buat ialah meroyan sampai penampar, sepak terajang dan segala aksi bergaduh dalam TV aku apply. Tapi yang ini seingat aku baru sekali kot jadi kat aku.
Sebab itu aku kalau boleh sangat-sangat mengelak untuk bermain dengan rasa. Aku takut gerimis-gerimis amarah yang aku simpan dalam-dalam dan kumpul lama-lama akan buat aku hilang banyak pertimbangan diri.

Kalaupun terpaksa berhadapan dengan ujian perasaan ini, aku harap lepas ni aku boleh bertindak lebih matang dan mampu untuk mengawal diri.

Lepas ni, aku kena cari ilmu nak mengawal perasaan lah. Untuk kebaikan aku di masa hadapan juga.

Nak menuntut ilmu ni kat mana ya? Rasa-rasa kat Youtube ada tak?

No comments: