Wednesday, March 18, 2015

Rezeki dari langit

Dari semalam rakan seunit aku kat ofis duduk bising pasal pelarasan simpanan ASB yang dia dapat. Alkisahnya, jumlah simpanan dia lebih dari yang dia jangkakan adalah lebih dalam rm600 bila ditanya kat cimb (bank tempat dia update buku) bank kata itu jumlah pelarasan yang dia dapat.
Cuma yang dia hairan tu, macamana boleh dapat pelarasan banyak tu bila simpanan dia banyak ni je. Lebih kuranglah. 

Lepas 2 hari dia bising- bising aku pun cakap lah.

"terima je lah dulu, anggap je bank tersalah adjust. Kalau dia dapat detect dia ambik lah balik tu. Kalau tak anggap je lah rezeki dari langit"

Habis je aku cakap. Tidak semena-mena kawan-kawan lain bersuara. "ehhhh....mana kau belajar ada rezeki dari langit? Ingat duit boleh jatuh sedebuk macam tu je ke?".  Kemudian seorang lagi tambah "kalau ye pun nak miracle janganlah minta yang out of boundary sangat" katanya sambil menamatkan ayat dengan kata-kata sinis "gilo ko apo?"

Aku yang tadi tergelak-gelak terus tutup mulut. Diam. Tak lah sentap cuma rasa biarlah itu pendapat dia dan pendapat dia tu tak salah sikit pun.

Cuma aku nak cerita tentang aku lah pula. Aku pernah lah tak lama dulu mungkin dalam tahun lepas, kitorang masa tu memang tengah sengkek gila. Dalam wallet aku adalah dalam rm40 kot. Aku dah bajet ngam-ngam.

Kemudian adalah satu petang tu aku nak beli susu anak. Susu isomil soya yang dalam tin 900gram tu harga dalam rm68, duit kat tangan tak cukup jadi aku kenalah withdraw kat atm. Bila aku terpandang balance duit aku memang terkejut gila. Dua tiga kali aku cek tarikh kat resit memang tak silap.
Balik rumah aku cek lagi guna clicks. Masih amaun sama. Ada balance lebih kurang (amaun aku tak payah cakap la tapi taklah sampai sejuta). Aku tanya bapa budak sampailah adik beradik dan kawan-kawan aku yang aku fikir ada potensi nak bagi aku duit, semua cakap tak de.

Dalam rekod transaksi duit yang amaun tidak boleh dinyatakan tu dimasukkan menggunakan cdm machine. Sampailah aku tanya balik kat bank cdm mana yang digunakkan untuk masuk duit tu dan rekod bank ialah dekat cimb sentul raya tempat aku selalu pergi jugak.

Lama jugaklah kitorang tertanya-tanya, duit tu memang tak usik sebab terfikir juga kot-kot bank error. Tapi memang tak gerak-gerak pun. Sampailah ada satu keadaan aku aku memang terdesak sangat-sangat nak guna duit, jadi dengan  terpaksa aku guna duit tu juga tapi dengan niat aku memang nak ganti sangat-sangat juga. 

Sampai sekarang duit tu pun masih macam-macam tu juga, yang aku dah terpakai pun aku dah ganti dah pun. 

Bila aku cerita kat bapa dia cakap senang je.

"Rezeki dari langit lah tu" 

Entahlah. Tapi bila jadi kat kawan opis, aku pun cakaplah macamana bapa aku cakap kat aku. 

Dunia ni kan hak Allah, ada rahsia Allah yang kita tidak akan tahu misterinya macamana. Kot-kot lah memang duit dalam akaun aku dan kawan opis aku ni memang rezeki dari langit kan?







No comments: