Thursday, March 15, 2012

Refleksi diri

Dekat ofis baru ada satu lif yang bila kita tengok diri kita nampak macam 'tak cukup', refleksi salah satu cermin dalam lif itu akan buat kita kelihatan ketot, badan panjang dan kaki pendek, kawan-kawan ofis selalu mengelak dari berdiri berhadapan dengan cermin tu sebab tidak suka kelihatan tak sempurna, ada yang cakap cermin tu macam mengejek. Aku tak kisah sangat kalau nampak refleksi cermin tu aku jadi pendek, lagipun bukannya hari-hari naik ikut lif yang serupa ada 7 lagi lif lain yang available.

Sedar atau tidak, siapapun manusia dalam dunia ini tidak mahu kelihatan 'hodoh', tidak kira fizikal ataupun sebaliknya, cuba kau cakap kat orang, kau ni buruk rupa lah, mesti orang tu sentap mungkin depan kau dia gelak sumbing sambil jawab, tak pe aku sedar aku tak cantik, macam dia redha dan boleh terima keadaan diri, tapi lepas tu, percayalah...kat belakang dia mesti-confirm akan bercakap kalau pun betul aku memang tak cantik tak payahlah cakap depan aku, paling kurang pun dekat FB mesti ada status begitu, tak percaya, cuba try!

Itulah manusia, dalam pada kita menafikan kita sebenarnya tidak lari dari hakikat, sempurna atau tidak, tidak ada manusia yang suka kelihatan buruk, tidak cantik dan tidak menarik, itu sebab kenapa boleh timbul pelbagai alternatif untuk mengubah diri, hidung kembang boleh dimancungkan, bibir nipis boleh ditebalkan, mata sepet boleh di galakkan malahan yang rendah pun boleh ditinggikan sekarang ini. Ini hasil daripada kehendak dalaman manusia yang tidak mahu menerima keadaan diri yang kurang sempurna lalu berusaha untuk kelihatan sempurna pada zahirnya.

Kesanggupan manusia untuk mengubah itu menyebabkan kita mula mengubah presepsi visual kita kepada sesuatu yang lebih menarik, walau kadang-kadang minda kita sedar dan jelas bahawa kesempurnaan  fizikal itu tidak semestinya menjanjikan kesempurnaan batin yakni hati dan perilaku. Ditambah pula, first impression biasanya merujuk kepada 'penyampaian' fizikal seseorang sebelum penilaian melalui sikap dan sifat.

Mungkin banyak logiknya untuk kita mengubah presepsi tipikal ini sebelum menilai seseorang itu, tengok sikap dalaman sebelum menilai luarannya supaya kita tidak menjadi terlalu obses kepada rupa dan perawakan sampai boleh membuat kita 'buta' pada kenyataan sebenar. Jangan dinafikan!
 

3 comments:

ummiP3 said...

hai ...sihat..lama tak update blog..gi Bangkok yer

Aki said...

1 things for sure, we will never change that.. he he he.. kadang2, kita mungkin ok, tapi orang pula tida ok, in this case, biasanya majoriti menang.. :D..

kay masingan said...

menilai secara luaran bagi saya adalah suatu bentuk diskriminasi secara halus tapi pedih.