Monday, May 7, 2012

Kematian

Saya selalu terfikir, jika satu hari nanti saya mati dan menjadi penduduk barzakh adakah saya mampu untuk mengenali dan mengingati mereka-mereka yang terlalu dekat di hati saya di sepanjang tempoh kehidupan saya?

kebetulan, semalam saya bermimpi berjumpa arwah ibu, sekitar jam +-2pagi dan tidak lama selepas itu hujan turun lebat, orang kata mimpi awal pagi itu adalah mimpi yang ada benarnya, entah...saya tidak pasti keutuhan itu, cuma saya yakin saya melihat arwah ibu berselimut putih, bersanggul seperti biasa dan sedang berbaring ke sisi kanan sambil matanya tertutup...tidak pasti samada sedang tidur atau juga itu bayangan hari-hari terakhirnya satu ketika dulu.

Tapi, selepas itu saya langsung tidak mahu lelap, puas saya berkalih kiri-kanan tapi mata masih tetap segar, walaupun fikiran saya kosong dan tenang ketika itu. Akhirnya, jam4.30 pagi saya bangkit, memeluk sayang dan mencium dahi dan pipi kedua hero kesayangan saya sebelum bangun melakukan apa yang sepatutnya saya kerjakan.

Pagi ini, saat saya menaip -mata saya masih lagi segar-bugar tiada rasa kantuk. Lantas, fikiran saya sekali lagi bekerja " Adakah ibu saya masih mengingati saya sebagai anak perempuan terakhirnya selepas hampir 18 tahun meninggalkan saya [kami] ?. Kemudian saya terjumpa satu riwayat dalam blog DrMaza:

“Tiada seorang yang melintasi kubur saudaranya yang mukmin yang dia kenalinya dahulu di dunia, lalu memberi salam, melainkan dia (si mati) mengenalinya dan menjawab salamnya” (riwayat Ibn ‘Asakir dll, dinilai sahih oleh Ibn al-Mubarak, ‘Abd al-Barr, ‘Abdal-Haq al-Ashbili, Ibn Taimiyyah, Ibn Qayyim dan lain-lain).

Dalam hati saya terdetik, andai satu hari nanti takdir untuk saya menjadi penduduk barzakh tiba, saya [seboleh-bolehnya] tidak mahu orang-orang kesayangan saya - terutamanya, anak-anak saya, adik-beradik saya, bapa saya dan sesiapapun yang pernah mendapat tempat dihati saya untuk saya sayangi- saya tidak mahu dilupai oleh mereka, saya mahu terus dikenali dan diingati supaya bila setiapkali saya melalui taman mereka dan memberi salam, salam saya sentiasa bersambut dan begitu juga sebaliknya. Sedih rasanya bila orang-orang kesayangan saya tidak mampu mengingati dan mengenali saya lagi bila berada di alam itu nanti. 




p/s : Semoga Ibu saya masih mahu menyambut salam dari suaminya [bapa] dan anak-anaknya termasuk saya disini bila kami datang melawatnya setiapkali. Apapun saya yakin ibu akan sentiasa ingat dan akan sentiasa menyambut salam kami semua. Selamat Hari Ibu....






2 comments:

ummiP3 said...

Al-Fatihah...buat arwah ibu ko yer...

stichares said...

al-fatihah... semoga roh ibu dicucuri rahmat.. amin