Wednesday, August 29, 2012

Sketsa (2) : bila pilihan hati kini serba-serbi tak kena

Mula-mula dulu, si dia kelihatan amatlah sempurna di mata, setiap inci yang ada pada dirinya bagaikan terlalu istimewa susah sangat nak cari cacat celanya, payah benar mahu melihat ralat balatnya, kerana walau dicari di setiap pelusuk diri pun memang tidak akan berjumpa.Pendek kata, dia adalah sesempurna ciptaan Tuhan.

Saat mula bersama, dunia berdua bagaikan kayangan, dia bidadarinya dan kamu dewanya dan jika ketika itu ada yang meminta nyawa kamu sebagai taruhan si bidadari, kamu sanggup malah rela bermatian demi untuknya.

Beberapa purnama berlalu, rasa yang menggebu itu hilang tiba-tiba, tiada lagi si bidadari dan sang dewanya, yang ada hanya kau dan aku, yang kelihatan hanyalah seorang perempuan yang hidungnya penyek, dahinya jendul, rambutnya nipis, telinganya capang malahan jarinya juga pendek-pendek belaka. Dia mula resah, hati mula bertanya diri, kenapa dulu dia memilih perempuan ini sebagai peneman jiwanya? kenapa dia tidak melihat segalanya yang 'tidak kena' pada perempuan yang kini menjadi teman tidurnya.

Dia tidak keruan, kerana hatinya sudah tidak lekat pada si perempuan yang pernah menjadi bidadarinya satu masa dulu, hatinya kini tidak pada perempuan bidadari itu kerana hatinya semakin hanyut pada seorang yang lain, seorang yang kini nampaknya lebih sempurna serba-serbi walau pertemuan mereka hanya dalam facebook.

Adakah cintanya sudah pudar sama -sekali?

No comments: