Saturday, December 3, 2011

Kawan bukan kawan

Maaf, akhir-akhir ini aku jarang sangat buat entry panjang, sejak tukar tempat kerja hidup aku jadi rushing yang teramat dan sekarang masih belajar membiasakan diri dengan hidup yang rushing ini. Berada di tempat baru juga memberi aku peluang untuk kenal-mengenal dengan ramai 'kawan'.

Aku sebenarnya jenis manusia yang tidak kisah berkawan dengan sesiapapun, tidak kisahlah agama apa, bangsa apa, kulit kaler apa, atau apa-apa pun, aku memang tidak ada masalah dengan 'kawan', cuma mungkin kerana jenis 'kawan' itu ada pelbagai, aku juga berpeluang berjumpa-berkenal-berkawan dengan manusia yang aku rasa tidak layak hidup berkawan, menjengkelkan dan menyakitkan hati dan perasaan!

'kawan' yang aku maksudkan ini ialah kawan yang jenis :

1. Asyik kita ja yang jaga hati dia, tapi hati kita dia buat dek je!
2. Asyik kita ja yang nak kena layan dia baik-baik tapi dia buat kita macam hampeh!
3. Bila dia moody, satu malaysia nampak dari riak muka yang macam apa-apa ntah, sampaikan bila
    jalan beriringan dengan aku pun aku rasa macam aku tengah jalan dengan musuh ketat dunia-
    akhirat, sebab dia buat muka 500% sucks!
4. Bila dia moody, dengan kita-kita sekali kena tempias!!! - macam kita pulak yang swing mood dia,
    Damn!!!
5. Dia mengadu itu-ini, sebagai orang yang sedikit tua dan punya lebih pengalaman dari dia, maka
    aku pun dengan hati ikhlas niat nak membantu bagi nasihat, tips atau pandangan yang berkenaan,
    tapi tahu tak dia respond macamana? - dia mesti akan balas balik dan bagi alasan macam-macam,
    itu tak suka, ini tak makan, tak nak berlari, tak nak penat, tak nak itu, tak nak ini, tak berkenan
    macam ini, tak berkenan macam itu. Semua dia tak ngam, buat rugi air liur aku cakap itu-ini,
    last-last, yang dia punya pendapat juga dia nak pakai, opinion orang lain buang tong sampah!
    macam cib'sss sungguh kan?
6. Kalau nak pergi mana-mana, mesti kena panggil, jemput, call dia, kalau tak, dia tak kan nak gerak
   dulu punya, lepas tu marah ke kita pulak "kau tak panggil aku pun?".

Well, banyak lagi benda tapi aku tak reti nak elaborate panjang-panjang, cukup sekadar aku bagitau aku memang rasa meluat dan menyampah dengan dia tu, kalau ikut hati setan aku, nak pandang muka dia pun aku tak lalu tapi kerana hati aku bukan setan, aku larat lah jugak buat muka 'biasa-biasa' walau dalam hati rasa macam nak belasah je!

Aku sendiri pun ada geng lain selain dia, tapi memikirkan aku akan sentiasa berjumpa dengannya di masa kini dan di masa hadapan aku buat diam, malas nak tegur sedepuk depan dia, sebab aku confirm mesti dia akan buat muka 700 kali lagi kelat dan ketat dari sebelum ini.

Seingat aku dalam ramai-ramai sahabat sebenar yang aku ada, tak pernah lagi ada antara mereka yang mengada-ngada tahap si-kawan seorang ini, bukanlah maksud aku tak jaga langsung hati sahabat-sahabat aku tapi aku lebih selesa dengan hubungan persahabatan yang ada dasar 'Give & Take' - kalau hari ini aku marahkan diorang, aku sound terus je kat dorang-diorang ni, dan esok-esok pula ada masa diorang ni sakit hati kat aku, memang diorang tak pernah segan dan silu sound aku balik, aku tadah telinga je, pas tu minta maaf dan jadi 'geng-keras' balik, means kitorang tak nak dalam hati masing-masing tu sentiasa ada rasa sebal sesama sendiri, sentiasa rasa tak puas hati, daripada rasa sakit hati dan sebal tu, lagi baik kitorang 'berkata-kata' untuk menjernihkan keadaan, baru puas hati..win-win situation orang kata.

kalau harap satu pihak je yang menjaga hati dan yang satu pihak lagi ikut suka hati kepala dia je, aku pasti sampai bila pun dia tak akan jumpa seorang pun untuk dijadikan kawan, rasanya manusia jenis ini langsung tak sesuai pun ada kawan kot? Jadi siapa pun dia, aku nak dia tahu yang aku memang tak berkenan sungguh dengan perangai dia selama ini, tilik-tilik lah siapa yee....pendek cerita, siapa makan cili, dia rasa pedas, habis cerita!

sumber [gambar]

1 comment:

kay masingan said...

kawan yg kita saja kena jaga hati n perasaan dia, ini bukan jenis kawan yg saya suka. Bagus tiada kawan ..