Tuesday, September 13, 2011

Seni . Art?

credit :Google
Orang selalu menganggap seni ialah lukis-lukis, conteng-conteng atau kaler-kaler?, upgrade sikit orang anggap seni itu ialah yang menari liuk-lintuk, atau yang make up-make up sana-sini...ramai sangat orang memandang seni itu hanya dari sisi yang satu.

Umumnya, seni itu ialah pandangan kita terhadap sesuatu, presepsi diri-sendiri. maksudnya, seni itu ialah tentang kemampuan kita untuk melihat 'keindahan' dalam sesuatu.

macam contoh, kita tengok orang rambut dread-lock, panjang dan pintal-pintal itu merimaskan dan nampak serabut, tapi pada si empunya badan itu adalah ekspresi dan presepsi seni padanya, rambut yang berpintal itu memuaskan jiwanya, memenangkan hatinya. Jangan silap! walaupun presepsi umum selalu menekankan tentang kecantikan dan kesempurnaan , dan kemudian orang akan menganggap itu ialah seni.. itu sebenarnya salah!...art is not about beauty and perfection, art is something bigger than that.Seni itu adalah ciptaan kita, pandangan dari diri-sendiri.

Pada saya, seni itu adalah sesuatu yang pelbagai, saya suka music dan saya layan-lentok dengan music Radiohead, Coldplay, Muse dan yang sewaktu dengannya, saat saya mendengar Karma Police atau No Surprises saya pasti akan get into deep to that song, menenangkan hati, jiwa dan minda saya. Puas.

Saya juga suka menulis, dan bila saya menulis dengan ayat dan perkataan yang 'menarik' mungkin sedikit mendayu-dayu, saya akan senyum, senyum kerana puas hati. Mungkin ada pelbagai lagi, tapi dua perkara ini benar-benar buat saya macam rasa khayal dan smooth.

Jadi, Luaskan pandangan dan buka minda, seni bukan hanya tampal-tampal atau cat-cat dinding..tapi seni itu punya pengertian yang luas, ia adalah presepsi dan pandangan tentang bagaimana kita merasa, melihat dan berseronok dengan sesuatu keindahan, sesuatu yang kita akan rasa tidak rugi untuk explore!

6 comments:

Aki said...

Ya!!! Thanks Kak Dida.. ^_^.v.. Art!! I Love It,and we Look it in our own way..Hehehe..

kay masingan said...

ya setuju dengan dida, seni itu luas..termenung di tepi tingkap juga itu seni..iaitu seni termenung..hehe

ko memang pandai menulis dida..so keep it up..:)

Fadzmie said...

Simply said, art is undefined (for me la). Hehe. Bagi sy, apa seja yg cantik/lawa/smart di deria mata/telinga sy, semua sy anggap as seni. Hehe.

Anonymous said...

U're rite..

Seni itu indah walaupun tanpa perkataan "CANTIK" dan "SEMPURNA"..

(btw, saya suka karya2 kak dida..just awesome )

Woofer Storm said...

salam sis..slm lebaran,

seni bukan sekadar seni,hanya orang berseni saja tau apa maksud benda berseni..kalau difikir secara mendalam,banyak benda blh disenikan walaupun ia ringkas..

sy megarut ka sis??heheee

Lee said...

Hello Dida, that is a very unusual picture.....but really very nice. Very creative too.
I too love art and paintings.
You have a nice day.
Lee.