Monday, May 23, 2011

Women Issue

Dear all,

Semalam semasa sedang berblogwalking, i stumble across to one of my former classmate blog's, let me called her Anne, dalam blognya anne bercerita mengenai her determination and self-discipline to look stunning back again. Sebenarnya blog itu lebih kepada track record diet program for her to lose weight. Dengan senarai menu makanan dan minuman juga vitamin saya jangkakan yang anne betul-betul work out on her diet program after giving birth her second baby boy. (kami sama, dua-dua baby boy)


Sebenarnya bagi wanita-wanita yang pernah bersalin masalah berat badan bukanlah isu luar biasa, apalagi dengan penggunaan pelbagai kaedah mengawal kehamilan adalah tidak mustahil untuk seorang wanita itu berubah saiz dari size S kepada XL atau XXL, perubahan size yang mendadak itu sebenarnya boleh menyebabkan tekanan kepada wanita.Sebab itulah kenapa ramai wanita-wanita mengamalkan pelbagai kaedah untuk melangsingkan badan biarpun sudah berumah tangga, jadi jangan fikir wanita bujang sahaja yang jaga badan tau!


Saya sebenarnya bersyukur sebab saya tidak melalui perubahan drastik seperti orang lain, jadi saya tidak perlu berdiet untuk menguruskan badan, selepas melahirkan anak kedua saya masih boleh memakai dua-tiga helai baju yang sama ketika saya masih bujang, tapi tidak bermakna size dan bentuk badan saya tidak berubah, tetapi dengan ketinggian saya rasanya berat 51kg itu adalah masih ideal. Tetapi saya juga menghadapi masalah saiz  tummy yang agak besar sedikit berbanding ketika bujang dulu yang teramatlah Flat!... Mungkin saya perlu lebih kerap melakukan sit-up lagi walaupun sebenarnya saya cuma buat lebih kurang dalam 2-3 kali sahaja selepas bersalin sehinggalah sekarang...hehehehe...

Apa sekalipun rasanya yang penting adalah disiplin diri, bermula dari cara pemakanan dan gaya hidup kemudian di selang-selikan dengan pelbagai alternatif lain seperti vitamin, jamu dan sebagainya yang penting jangan sampai ianya memudaratkan diri dek kerana terlalu obses untuk kelihatan stunning dimata orang lain.

p/s : I know anne did it well because she looks really stunning in her latest pic shown on her FB, Congrats babe!..

2 comments:

anna said...

salam dida.

i found your blog lepas baca jejari runcing! =) anyway..i love your blog!

i nak tanya pendapat la.. ni berkaitan hal selepas kahwin juga.
ini untuk yanag bakal berkahwin la. hehe.. macam mana kita nak berhadapan dengan suami, kalau badan kita ade jerawat badan? ye la selama ni tak kan nak cerita, dah kahwin, segala nye suami akan tahu. macam mana nak berhadapan dgn situasi ni ye? dan lagi satu, kalau la rambut kite ni bukan jenis lembut hitam cantik mcm iklan2 syampu tu, ye la, pakai tudung, mana la si dia nak tahu. dah kahwin mcm mana? huhuhu.. sorry kalau soalan i mcm ntah pape je. ;)

.dida mumin♥ said...

@anna jgn terlalu terpengaruh dengan khayalan kecantikan dunia itu semua tidak kekal-abadi, kalau lelaki tak boleh terima semua itu lebih baik jangan bersama terus kerana hidup dalam penafian dan perasaan yang sentiasa terluka itu teramat menyeksakan. Pasti akan ada lelaki yang menilai perempuan bukan kerana paras-rupa tapi hati-budi...Good Luck!