Saturday, April 23, 2011

Bagaimana menjadi Follower yg sebenar?

Dearest all,

sumber : google
Bagaimana untuk menjadi follower yang sebenar? okeh...First of all,sebelum ini saya pernah menulis tentang ini dan sekali lagi saya menulis perkara yang sama dengan kisah yang berbeza...(emm...macamana tu...??)

Sebenarnya, sebagai blogger baru, mempunyai follower yang ramai merupakan impian pertama selain daripada mempunyai blog yang berkualiti dan yang bertraffik tinggi..terus-terang saya katakan sebagai blogger baru dengan follower yang tidak ramai saya akan "selalu" berblogwalking dengan harapan untuk mendapatkan follower baru..(macam minta belas kasihan pulak...), kerana sebab ini lah juga istilah "i follow u, u follow me back" muncul...bayangkanlah bermula dari diri sendiri sebagai follower kemudian adik-beradik,saudara-mara, rakan-rakan dan akhirnya teman-teman blogger...itupun sebab join segmen-segmen yang dianjurkan blogger otai , baru ada orang nak follow kita sebab kita follow dia juga, nasib tak baik orang tu unfollow sebab rasa kita ni tak "se femes" dia, maklumlah follower nya sudah 5++ orang tapi follower kita??? huh! ciput jee...takat 5+ orang je...itupun yang follow pun lebih kurang je followernya jugak....adesss...

Bila dalam keadaan ini, selain dari terasa sedikit kecewa, kita sebenarnya juga merasa malu dan segan...ye lah, dengan follower yang 5+ saja tu, tentunya kita "alert" siapa yang telah un-follow kita...bukan susah pun nak tahu siapa kan? ..walaupun kadang-kadang kita sebenarnya follow dengan ikhlas...

Tapi seperti kebanyakkan bloggers otai tulis, biarlah kurang follower yang penting trafik naik dan isi berkualiti..well, walaupun saya percaya begitu tapi saya juga yakin, follower yang ramai juga merupakan salah satu cara untuk melihat sejauh mana blog tersebut telah berjaya, tidak percaya??? cuba tengok berapa jumlah follower mereka????....rasanya adakah kita mampu untuk meraih follower seramai itu?...

credits : google
Honestly, sebagai bloggers baru, saya juga ada pendapat sendiri tentang follow-memfollow ini, biasanya ketika saya berblogwalking, saya tend to follow blog yang tidak ramai followernya...kenapa? saya juga pernah bermula seperti mereka, saya menganggap mereka juga ada kemahuan untuk difollow tanpa paksaan kerana walaupun tak ramai tapi sebaik saja terlihat jumlah follower yang bertambah mereka pasti merasa seronok dan suka...

So, to all readers...mungkin akan ada yang mencebik dengan entri ini, tapi jangan cuba nafikan sesuatu yang jelas kerana ini juga adalah kenyataan yang tersirat...terima kasih

p/s : tak mau hipokrit...

No comments: