Tuesday, April 5, 2011

bila orang sabah kecek klate!

Satu petang, sewaktu berada di rumah abang ipar di Taman Samudra, Batu Caves, ketika itu rafa sedang menikmati nugget di tangannya dengan penuh khusyuk tanpa disedari dhanie telah memberi rafa makan serpihan gula-gula dari dalam mulutnya..(okay, don't blame me!..i didn't see him doing that) tiba-tiba, rafa terbatuk kecil,:-

En.Hushband : eehh...dah, adik nekat ..tengok yoo


Saya : apa?..(pause..)..bah, biarlah la ba dia..


En.Hushband : biar gapo, nekat dah nuu (muka cuak..)


Saya : (pause)...nekat apa? adik bukan tau apa pun...


**rafa batuk-batuk kecil lagi**


En.Hushband : berdiri kemudian mendukung rafa sambil "check" dalam mulut rafa. 


Saya : Kenapa tu?? (berdiri juga)


En. Hushband : nasib baik tak dok gapo dale mulut yoo, kalu nekat, tok leh nyawo lah..(muka sedikit masam)


Saya : Apa ba tu nekat? (blur!!!)


En. Hushband : laaa...tak tahu ko? (sambil gelak besar)

p/s: saya bercakap dalam slanga bahasa baku sabah plus dusun dalam perbualan harian dgn En.hushband & anak2, jadi adaptation untuk other languages will take time.


3 comments:

Aki said...

wahhhh,masing2 mempertahankan bahasa sendiri ah.. syok tu... tapi best lagi kalau paham sama paham,tapi cakap cara sendiri.. ^_^.v..

DiDa licious said...

@I am DiDa

thanx..mo anak-anak fhm dua2 bahasa baitu...;p

syuwai said...

miahahaha.. so sweet~

mesti pertahankan dus2x bahasa..hehe

<=dr sabah gak ^^