Thursday, April 28, 2011

Sah! saya memang sedang mabuk....

Dearest all,

Saya memang mabuk! saya sendiri tidak nafikan...rasanya dah tahap teruk ni.....
sebenarnya saya sedang mabuk Domain dan Hosting!...hari ini saya hampir-hampir saja menekan butang "ORDER NOW" untuk membeli domain berharga lebih  kurang dalam RM32.00 setahun, tetapi hati saya berbelah-bagi, masih ragu-ragu...entahlah...


Tiada alasan sebenar kenapa saya merasa ragu-ragu, mungkin kerana terlalu teruja saya menjadi begini atau mungkin kerana saya takut saya tidak pandai mengendalikannya kerana ianya pasti melibatkan pelbagai coding yang saya jangka amat complicated!

Apapun saya tidak mahu tergesa-gesa.....takut menyesal di kemudian hari pula....

6 comments:

Woofer Storm said...

salam..maaf baru berkesempatan datang sini,sy c/f ye soalan kamu..

kalau beli domain je maksudnya still blogging under blogspot tp dgn .com ke? then, file storage dlm blogspot jg ke?...apa pula kebaikannya kalau just beli domain tanpa hosting/web hosting?..

sebelum tu,kamu kena tahu beza antara domain dan hosting..okey,kita buat mcm buat perniagaan,domaina adalah nama perniagaan kita,sebagai cth ayam.com tapi hostinga adalah barang yang kita simpan di kedai itu..jelas bukan?so ada beza antara tu..jdi sy nak jwb soalan kamu,kalau nak beli domain je,kamu pasti ada dot.com,tapi still blogspot sja..tapi kalau nak guna hosting sekali,kamu kena berpindah ke worpress.. kerana hosting hnya mengguakan elemen dari wp shaja,bukan blogspot...so kalau nak beli domain je,boleh..makanya design kamu sekarang ini kekal la,tapi kalau beli hostin sekali,design kamu akan ditukar ke design style wp..mcm CIkTOM.COM.. kalau rasa tak pndai nak buat design wp,better beli domain je..

Kelbihan?kelbihan dia nama kamu tukar je la..dan alex rank mgkn ada pengaruh ckit,tapi kalau guna wp,nampak susunan blog lagi kemas...dan alexa rank kamu lagi jauh ke depan kerana mesra google...tapi nasihat sy,kalu nak beli domain..kena beli yang ringkas,senang orang nak ingat..dan google senang nak detect..seeloknya guna 5,6 huruf shaja..skdr pndagan^^ ada apa ta fhm,tnya k..ada leh sy jwp,sy jawap..

kalau sy silap,harap maafkan..

Unknown said...

jangan terburu-buru..
cuba kaji baik buruk dulu..
sy pernah beli hosting untuk dua tahun, tp tersadai sbb xde masa..

.dida mumin♥ said...

@padlie ~ Terima Kasih..sy masih berfikir samada mahu beli @ tidak..

Unknown said...

kalau berminat sangat dengan dunia blogging..saya sarankan beli untuk beli domain..

disini ada tutorial cara2 untuk beli domain..dalam masa 2-3jam blog ada bertukar ke dot com..

http://www.guitarchordcollection.com/2011/04/tutorial-bagaimana-cara-beli-nama.html

salam singgah n follow u back..

.dida mumin♥ said...

@rahmad~thanx very much..good info...nnt lps finalized decision i refer to that tutorial...thanx again...

ummiP3 said...

aku balas singgah ko subuh tadi..he..hee