Friday, April 15, 2011

To Follow or To Unfollow

Ditujukan khas  kepada blogger baru belajar seperti aku..okeh!..beberapa hari ini mood aku memang kurang ceria, tapi hari ini aku rasa aku sedikit ceria berbanding kelmarin dan beberapa hari sudah...Thanks to God for give me the smile today!

memandangkan hari ini aku telah mendapat sedikit keceriaan, aku pun dengan penuh bersemangat berblogwalking  kesana-kemari, melompat dari satu blog ke satu blog lain, membaca sekilas tajuk-tajuk entri yang menarik dan kemudian follow-memfollow blog..

Tengah ralit-ralit berblogwalking & memfollow tiba-tiba aku terkedu sebentar bila ada blogger yang meminta para blogwalker untuk follow blog dia tapi dengan syarat mesti dengan ikhlas, tak apa lah, aku ikhlaskan hati dan follow blog tu, kemudian aku teruskan lagi dengan blogjogging pula..tidak perlu membaca entri tetapi just follow dan follow ikut suka je dan kali ini aku bertemu lagi dengan blog yang terus-terang memberitahu yang dia mengalu-alukan follower tapi dia tidak akan follow sesiapapun..yang ini aku biarkan tanpa memfollow..kemudian aku teruskan penjelajahan, sehinggalah aku terjumpa entri berkenaan follow & unfollow ni, siap cakap lagi ..kalau orang yang tinggal link ."hi, sy dh follow kmu, follow sy jg.." adalah org yang tak tahu malu & pathetic...wah!wah!wah!

begini ke realitinya adat resam berblogging? ..sana-sini ada je yang salah, ada saja benda yang tak kena, yang baik tu semua kat dia je...pada aku follow atau tidak itu adalah hak masing-masing, hak persendirian, samada bermaksud mahu menambahkan follower semata-mata ataupun memfollow kerana pengisian blog yang menarik, atau apapun alasannya ... yang penting dasar sebagai manusia untuk saling menghormati tetap dijaga, jangan disebabkan kita tidak bertentang mata, face to face, kita senang-senang saja menerjah orang lain, lagi-lagi dengan bahasa yang kurang enak dibaca... 

bukan ke lagi special kalau kita berblogging kerana ukhuwah ibarat satu jambatan panjang yang bersambungan antara satu sama lain, saling memberi impak yang baik antara satu sama lain lagi aman-damai kan...

p/s : sorry, bukan niat untuk memprovoke sesiapa tau...(",)v


 

6 comments:

Unknown said...

singgah follow cni...heee~
*mlas amik taw ape org ckp*

deDetz said...

susah juga byk isu camni..
relek syak bah..hehe

kalau follow-memfollow kan mengeratkan silaturahim =D

Mak Jemah said...

aha..toi tuuhh...akak pon ada terserempak dgn entri lagu tuhh..agak femes gak kan si blogger tuhhh...xnak follow ku, sudah!...ada mak kesah???..miahahahhaa...tapi bg akak, akak akan follow sapa yg follow akak...klu rajin, BW ke blog² yg terserempak kat follower akak...xmo carik musoh!

DiDa licious said...

stuju sgt dgn kak Eza Ridzwan.. x nk follow, sudah!! good statement (",)v

sobri yaacob said...

setuju..tapi ni la lumrah..kalau tlis blog..sama ada isu yg dtulis marik atau x...tpulang kpada masing yg menilaikan,,kita just cba yg tbaekk..:)

PinqyFatin said...

betul betul betul ~
*maaf encik upin ipin saya tiru anda~